|
Grafika komputerowa – dział iinformatyki zajmujący się wykorzystaniem nowoczesnej techniki komputerowej do
generowania obrazów oraz wizualizacji rzeczywistości. Grafika
komputerowa jest obecnie narzędziem powszechnie stosowanym w nauce,
technice oraz rozrywce.
Grafike komputerową klasyfikuje się następująco:
- Grafika wektorowa
- obraz jest rysowany za pomocą kresek lub łuków. Niegdyś powstawał tak obraz na ploterach kreślących, ale jeszcze do lat 80. XX wieku były wykorzystywane monitory CRT, które kreśliły obraz w analogiczny sposób jak oscyloskopy.
- Grafika rastrowa
- obraz jest budowany z prostokątnej siatki leżących blisko siebie punktów (tzw. pikseli).
Głównym parametrem w przypadku grafiki rastrowej jest wielkość bitmapy,
czyli liczba pikseli, podawana na ogół jako wymiary prostokąta.
- Grafika dwuwymiarowa (grafika 2D)
- wszystkie obiekty są płaskie (w szczególności każdy obraz rastrowy wpada do tej kategorii).
- Grafika trójwymiarowa (grafika 3D)
- obiekty są umieszczone w przestrzeni trójwymiarowej i celem
programu komputerowego jest przede wszystkim przedstawienie
trójwymiarowego świata na dwuwymiarowym obrazie.
|
|